Czy e-konsumenci znają swoje prawa?

26.11.2012r.

 

Kupujący w sieci mogą uważać się za grupę uprzywilejowaną. Przysługuje im więcej praw niż przy zakupach dokonywanych w sklepach stacjonarnych, a dodatkowo są chronieni nie tylko przez prawo, lecz także przez programy mające na celu zabezpieczenie dokonywanych transakcji.

 

Sprawdzimy, czy e-konsumenci są świadomi swoich praw i dowiemy się, jakie nowe możliwości dla kupujących stwarza polski e-handel. W studio eksperci: Adrian Witkowski z PayU oraz Wiesław Kasprzak z Fundacji Veracity.

 

 Bankier.TV

Zakupy w internecie to zbawienie dla ludzi ceniących sobie przestrzeń i wolny czas w odróżnieniu od zatłoczonych sklepów w których stoi się godzinami przez kasami.
Ta forma zakupów ciągle jeszcze nie ma aż tylu zwolenników co tradycyjne zakupy. Powodów jest z pewnością wiele - od prozaicznych białych plam na niektórych terenach kraju, poprzez brak umiejętności poruszania się w internecie na obawie przed bezpieczeństwem zakupów kończąc. Musimy bowiem pamiętać iż dla dokonania zakupów potrzebujemy dosyć zaawansowanego internautę:

  • z szeroko-pasmowym łączem - wolniejsze połączenia przy dzisiejszych treściach w sklepach mogą być niewystarczające;
  • mającego dostęp do płatności online - bank z kontem internetowym i możliwości wykonywania przelewów;
  • sprawnie poruszającego się po skomplikowanych czasem ofertach w internecie;
  • nie obawiającego się o bezpieczeństwo transakcji;


Klienci sklepów internetowych oraz ci co obawiają się kupować często nie mają świadomości jednego bardzo pozytywnego faktu. Otóż prawo, a dokładnie ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz [...] (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) powoduje iż zakupy w internecie stają się bezpieczniejsze od tych w tradycyjnym sklepie. W tradycyjnym sklepie zwrot towaru po zakupie zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. W internecie bez podania jakiejkolwiek przyczyny możemy zwrócić zakupiony towar otrzymując zwrot pieniędzy w ciągu 10 dni od jego zakupu. Mamy więc ładnych kilka dni na obejrzenie i zastanowienie się czy na pewno kupiliśmy to o co nam chodziło.
To powinien być wystarczający argument do skorzystania z ofert online.


Często jednak konsumenci mają obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji jak również wairygodności sprzedawcy. Tutaj pomagają wszelkiego rodzaju programy ochrony kupujących lub weryfikację sprzedawców przez niezależne instytucje.


Fundacja Veracity w celu podnoszenia wiarygodności rzetelnych sprzedawców opracowała program certyfikacji “bezpieczny sklep” który powinien rozwiązać i tą wątpliwość kupujących. Zachęcamy do zapoznania się z kryteriami weryfikacji.

 

Fundacja Veracity

 

« wstecz